Minda Mujaddid

29 November, 2005

ISLAM TIDAK MENJAMIN SESEORANG ITU BERTAQWA

29/11/2005

Seorang mukmin sudah tentu dia Islam, tetapi jika dia Islam, belum tentu dia mukmin.
Berbezanya antara orang mukmin dan orang Islam ialah, Allah telah menjanjikan keselamatan dunia dan Akhirat itu kepada orang yang bertaqwa dan bukannya orang Islam. Tidak ada janji dalam Al Quran mahupun Hadis mengenai keselamatan di Akhirat itu bagi orang-orang Islam kecuali yang selamat itu ialah orang-orang bertaqwa.
Dalam khutbah Jumaat, khatib diwajibkan membaca ayat Al Quran yang bermaksud: 'Takutlah kamu kepada Tuhan'. Ayat ini mengajak manusia kepada rasa takut kepada Tuhan atau dengan kata lain bertaqwa kepada Allah SWT.
Jadi, orang yang bertaqwa itu ialah orang yang benar-benar takut dengan Allah SWT. Adakah kita sudah ada rasa takut ini di dalam hati?

Sebenarnya rasa takut dalam hati manusia ini bukan boleh dibuat-buat, ia berlaku secara automatik. Contohnya, jika kita berjumpa dengan orang awam yang tiada pangkat, kita akan rasa biasa sahaja. Tetapi apabila berjumpa dengan orang yang berpengaruh seperti menteri atau sultan, hati kita akan terdorong untuk rasa hormat, takut dan cemas, tanpa perlu sesiapa mengajarnya. Ia terjadi dengan sendirinya. Padahal kita hanya berhadapan dengan sesama manusia.

Bagaimana pula perasaan kita bila berhadapan dengan Tuhan yang Maha Agung, Maha Melihat, Maha Mengetahui dan berbagai-bagai Maha lagi? Mengapa bila berhadapan dengan Tuhan, kita tiada apa-apa perasaan langsung? Tiada langsung rasa kebesaran dan kehebatan Tuhan. Sedangkan dalam sembahyang itulah perasaan-perasaan yang kita hendak serahkan pada Tuhan.
Jadi untuk mendapat taqwa sehingga kita benar-benar rasa takut, rasa cinta, rasa hebat kepada Tuhan dan lain-lain, bukannya sekadar secara fizikal melalui ibadah seperti sembahyang, puasa, haji dan sebagainya. Malah ia lebih kepada mengenali dan mendekati Tuhan secara maknawiah atau rohaniah (perasaan). Untuk dapat menghampiri Tuhan secara rohaniah ini atau untuk memperoleh sifat taqwa, kita mesti menempuh syarat-syaratnya iaitu:
1. Dapat hidayah
Syarat yang pertama, seseorang itu mestilah mendapat hidayah daripada Tuhan. Orang yang mendapat hidayah, hatinya sudah ada rasa hendak berbuat baik. Jika hati tiada rasa hendak berbuat baik, relaks sahaja, sudah tentu tiada dorongan untuk menjadi taqwa.
2. Ada ilmu
Perlu ada ilmu Islam, dengan cara belajar, membaca, bertanya guru dan sebagainya. Ertinya di sini, ilmu yang ada dalam syariat sama ada perintah suruh atau perintah larangan, semuanya wajib dipelajari.
3. Faham
Kita mestilah memahami segala ilmu yang dipelajari itu. Ilmu itu pula mestilah yang dibenarkan oleh syariat, bukan ilmu yang diharamkan seperti ilmu tilik nasib atau ilmu sihir dan sebagainya.
4. Beramal
Setelah mendapat ilmu dan faham, maka hendaklah melaksanakan pula seperti yang diperintahkan oleh syariat.
5. Mujahadah
Hendaklah bermujahadah dalam beramal. Dalam beramal sudah tentu ada halangan-halangannya, ada ujian-ujiannya dan ada pula cabarannya yang banyak. Jika tidak kuat mujahadah atau melawan nafsu, maka kita akan mudah terasa jemu. Bila ada sesuatu yang menghalang dan jika pada masa itu kita tidak kuat mujahadah, langsung kita tinggalkan ibadah itu kerana terasa berat.
Mujahadah memerangi nafsu ini kena buat sungguh-sungguh. Mujahadah pula terbahagi kepada dua iaitu:
Pertama: Mujahadah dalam melakukan suruhan Tuhan.
Bukan mudah hendak berbuat baik dengan hati yang redha dan ikhlas, sebab itulah perlunya mujahadah. Kalau kita hendak bangun malam contohnya, bukan mudah hendak bangun awal pada pukul empat pagi terutama jika terlalu mengantuk. Dalam keadaan ini perlu bermujahadah, kita bangun juga dan terus ke bilik air untuk membasuh muka dan mengambil wuduk untuk melawan rasa mengantuk itu. Jangan pula kita terus tidur sehingga pagi.
Kedua: Mujahadah dalam meninggalkan larangan Tuhan.
Katalah sebelum ini kita ketagih dengan rokok. Bila sudah ada ilmu dan kesedaran, maka perlulah bermujahadah untuk meninggalkannya.

6. Istiqamah
Dalam Islam, satu perkara yang amat dituntut ialah istiqamah iaitu amalan sunat yang dibuat secara berterusan. Jika sesuatu amalan itu kita lakukan hanya sekali sekala, kadang-kadang banyak dan kadangkala sedikit, itu tidak istiqamah namanya. Amalan yang istiqamah, walaupun sedikit ia tetap memberi kesan kepada pengamalnya.
Umpama air yang menitis ke atas batu, lama-kelamaan dapat melekukkan batu yang keras. Jika sekali-sekala beramal, sekalipun banyak, ia tidak akan memberi kesan kepada peribadi seseorang. Contohnya seseorang itu berpuasa sunat, kemudian bersembahyang sunat, ditambah pula dengan zikir dan baca Quran, tetapi hanya bertahan selama 2 minggu, kemudian dia pun berhenti beramal. Selepas 6 bulan baru hendak mula beramal semula. Amalan begini macam air bah, walaupun air melimpah ke suatu kawasan dalam masa yang sekejap, tapi ia tidak boleh memberikan kesan lekuk pada batu. Amalan yang tidak istiqamah seperti itu tidak akan memberi kesan pada hati.

7. Guru mursyid
Untuk beramal, mesti ada guru mursyid yang boleh memandu kita dalam beribadah. Iaitu guru yang dapat memandu kehidupan kita zahir dan batin. Jika kita beramal nanti tentu ada pengalaman-pengalaman hati. Jika kita tidak berguru, di mana kita hendak rujuk? Takut-takut nanti syaitan yang mencelah. Walaupun kita mempunyai ilmu yang banyak, malah tok guru sekalipun, perlu mencari guru yang mursyid. Hanya guru mursyid yang mampu memimpin dan menyuluh lahir dan batin kita.
Cuba kita lihat ibadah orang yang tidak berguru, bagaimana kesannya? Kadangkala sembahyang pun culas, tidak memakai kopiah, kalau perempuan pula tidak menutup aurat dengan sempurna seperti yang dikehendaki oleh syariat, lambat sembahyang, sembahyang hendak cepat sahaja macam ayam patuk padi, itu semua hasil dari tiada pimpinan. Itu belum disuluh di sudut syariat batin yang lebih sulit lagi. Jadi ibadah kita boleh rosak jika tanpa pimpinan guru mursyid.

8. Doa
Sebagai seorang mukmin kita hendaklah selalu berdoa kerana doa itu senjata orang mukmin. Doa ini perlu kerana walaupun kita telah berusaha tetapi yang memberi bekas atau yang menjayakannya adalah Tuhan. Orang yang tidak berdoa itu ialah orang yang sombong terhadap Tuhannya. Seolah-olah dia telah membelakangkan Tuhan dan tidak perlu kepada pertolongan Tuhan. Sedangkan doa itulah tempat orang mukmin merintih kepada Khaliqnya, meminta dikasihani, minta pimpinan supaya segala amalan dapat dihayati untuk menjadi orang bertaqwa. Allah sentiasa mendengar rintihan hamba-hamba-Nya dan memang Allah suka jika hamba-hamba-Nya meminta-minta.
Jadi, itulah syarat-syarat yang perlu ditempuh untuk memperolehi taqwa.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home